E-życie, czyli zdarzyło się w marcu

Wiosna roku pańskiego 2020 z pewnością zapisze się dużymi literami na kartach historii. Dzieci naszych dzieci z zapartym tchem słuchać będą opowieści z pierwszej ręki o bohaterskich medykach, którzy z gołymi pięściami rzucili się na wirusa, jak niegdyś ich pradziadkowie na czołgi wroga.
Myślę, za cały ten 2020 rok przejdzie do historii jako niełatwy i pełen zaskakujących wydarzeń, heroicznych bohaterów, niemoralnych propozycji i upadku tych, którzy chcą być ponad wszystko i wszystkich. Szczerzę wierzę, że my - zwykli, szarzy ludzkie, wyjdziemy z tego doświadczenia silniejsi i zjednoczeni, bo co nas nie zabije, to nas wzmocni...
E-szkoła
Marzec w naszym domu zdominowała edukacja. Na początku miesiąca jeszcze ta tradycyjna. 
Egzamin, do którego przystąpiłam, okazał się jednym z najtrudniejszych w życiu. Czy zdałam? Dowiem się, kiedy szkoły wrócą do normalności. Czyli nie prędko. Teraz uczę się cierpliwości, tęsknie spoglądając przez okno na świat, gdzie wiosna w pełni.
Moje kursy dokształcające i egzamin, to była bułka z masłem w porównaniu z wyzwaniem, które czekało na Amelkę po zamknięciu szkół.
E-szkoła okazała się codzienną zmorą dla nas wszystkich. Po trzech tygodniach "zdalnego nauczania" ciągle mamy zaległości. Mamy - bo 11-letnie dziecko nie jest w stanie samo ogarnąć ani organizacyjnie, ani technicznie takiego systemu. Nasza szkoła nie korzysta z żadnej platformy nauczania. Te piękne obrazki, jak to nauczyciel prowadzi lekcję a uczniowie na żywo biorą w niej udział ze swoich domów przez komputer, to tylko w TV. Rzeczywistość wygląda tak, że od każdego nauczyciela otrzymujemy maile z materiałem do nauczenia i zadaniami. W 5 klasie szkoły podstawowej, do której chodzi Amelka, jest 15 przedmiotów: język polski, angielski i niemiecki, matematyka, w-f po 3 godziny lekcyjne lub więcej w tygodniu; religia (nieobowiązkowa) i informatyka - 2 lekcje w tygodniu; historia, biologia, geografia, muzyka, technika, plastyka, zajęcia artystyczne, zajęcia kreatywne - 1 godzina tygodniowo. Przez pierwsze dwa tygodnie e-szkoły, z przedmiotów, które są 2 razy w tygodniu i więcej otrzymywaliśmy 2 maile w tygodniu z zadaniami do zrobienia, (ewentualnie jeden zbiorczy), z pozostałych przedmiotów - 1 mail. Z w-f też.
Przykłady "lekcji" :
Język polski na cały tydzień, termin wykonania zadań 7 dni: 
1. Zapiszcie w zeszytach temat : Interpunkcja.
Wysłuchajcie wykładu https://liblink.pl/7wGIP0ciJZ
Zróbcie notatkę w zeszycie.
Wykonajcie ćwiczenia : Przecinek w zdaniu pojedynczym str.99-101.
2.Poszukajcie informacji na temat Tima Burtona. Kto to jest, daty życia, co stworzył. Znajdźcie informacje na temat cech charakterystycznych jego filmów.Notatkę zapiszcie w zeszycie. Wcześniej jednak zapiszcie temat lekcji: Ciekawy i kontrowersyjny twórca filmów Tim Burton.
Obejrzyjcie film pt. Gnijąca Panna Młoda  https://liblink.pl/kAXPOd01fy
Proszę opisać swoje wrażenia po obejrzeniu filmu. Co Cię w nim zadziwiło, zaskoczyło, a może był nudny. Swoje zdanie proszę uzasadnić. Prace proszę przysłać na adres xxxx@gmail.com do 30 marca.
3. Uzupełnijcie ćwiczenia Sprawozdanie z filmu lub spektaklu str.120-124.
Religia, termin 3 dni.
Na podstawie tekstów z podręcznika proszę odpowiedzieć na pytania:
Oto idę (...), abym spełniał wolę Twoją, Boże. s. 97
1. Jak Mesjasz odnosi się do Stwórcy?
2. Jak Mesjasz przyjmuje to, co otrzymał?
3. Jak możemy nazwać postawę Mesjasza?
4. Czyją wolę wypełniał Jezus?
Chrystus, Bóg-Człowiek, wzorem posłuszeństwa.  s. 97
5. Na czym polegało posłuszeństwo Jezusa?
6. Dlaczego chrześcijanin powinien być posłuszny Panu Bogu?
7. Na czym powinno polegać nasze posłuszeństwo Bogu?
8. Czy Jezus traktował wolę Ojca jako rozkaz, czy radość?
9. Jak możemy okazywać posłuszeństwo Bogu?
10. Kto lub co może nam pomóc w zrozumieniu woli Boga?
Uniżył samego siebie, stając się posłusznym aż do śmierci.
Potem poszedł z rodzicami i wrócił do Nazaretu; i był im posłuszny.
I chociaż był Synem Bożym, nauczył się posłuszeństwa przez to, co wycierpiał.
Z nieba zstąpiłem nie po to, aby pełnić swoją wolę, ale wolę Tego, który Mnie posłał.
Oznajmiłem wam wszystko, co usłyszałem od Ojca mego.
11. Co mówił Pan Jezus o swojej relacji z Ojcem?
12. Co Jezus czynił w imię posłuszeństwa Panu Bogu?
13. Do czego zachęcał Jezus?
14. Dlaczego Jezus był posłuszny Panu Bogu?
15. Co zyskaliśmy dzięki posłuszeństwu Jezusa Chrystusa?

Matematyka, temat na cały tydzień, w piątki zadania do zrobienia z terminem 7 dni
Temat: Mnożenie ułamków dziesiętnych.
(podręcznik strona 159-163)
W tym tygodniu będziemy mówili o mnożeniu ułamków dziesiętnych. Temat podzieliłam na dwie części:
I. Mnożenie ułamków dziesiętnych przez liczby naturalne:
Mnożenie ułamków dziesiętnych jest bardzo podobno do mnożenia liczb naturalnych:
123∙5=615
26∙13=338
12,3∙5=61,5
12,3 ma jedno miejsce po przecinku, a 5 nie ma żadnego miejsca po przecinku, więc w wyniku będzie jedno miejsce po przecinku.
0,26∙13=3,38
0,26 ma dwa miejsca po przecinku, a 13 nie ma żadnego miejsca po przecinku, więc w wyniku będą 
dwa miejsca po przecinku.
Link do filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=g5iqNuRzLF0
II. Mnożenie ułamków dziesiętnych:
Ułamki dziesiętne możemy też mnożyć przez inne ułamki dziesiętne.
W mnożeniu ułamki dziesiętne przez ułamki dziesiętne musimy dodawać ilość miejsc po przecinku:
12,3∙0,5=6,15
12,3 ma jedno miejsce po przecinku, 0,5 ma jedno miejsce po przecinku, więc w wyniku będą dwa miejsca po przecinku. (suma miejsc po przecinku w czynnikach)
0,26∙1,3=0,338
0,26 ma dwa miejsca po przecinku, 1,3 ma jedno miejsce po przecinku, więc w wyniku będą trzy miejsca po przecinku.
Czasem możemy mieć bardzo duże liczby i wtedy przyda nam się umiejętność mnożenia pisemnego:
https://www.youtube.com/watch?v=wnU2rcWx5EY
W piątek w „zadania domowe” pojawi się karta pracy do odesłania do tego tematu.
Matematyka, jak do tej pory to najlepiej zorganizowane zajęcia zdalne. Bo proste tematy? Hmm... dla dziecka o duszy i umyśle artysty, matematyka jest tylko kolejnym nurtem w malarstwie abstrakcyjnym... Mimo to, przy niewielkiej pomocy, matematykę ogarniamy w około godzinę.
Zadania z języka polskiego są obszerne i kilku punktowe. Wykonanie zajmuje nam(!) zwykle kilka godzin, w praktyce rozkłada się to na cały dzień.
Nauka języków obcych polega głównie na utrwalaniu słówek i zwrotów w formie quizletów on-line, krótkich tematów do zapisania w zeszycie, przetłumaczeniu kilku zdań czy zwrotów. Forma nauki dość przyjemna ale też trochę monotonna - aby zaliczyć kolejne stopnie quizletów należy wykonać wiele powtórek. Czas zaliczenia jednego zestawu to 1-2 godziny w zależności od obszerności zestawu.
Geografia, historia i biologia, to co tydzień nowy temat do opracowania i odesłanie przygotowanej przez nauczyciela karty pracy. W praktyce: przeczytanie tematu (dziecko), wytłumaczenie (rodzic), karta pracy (dziecko), odesłanie (rodzic). Czas wykonania do 2 godzin na każdy przedmiot.
W trzecim tygodniu informatyka, angielski i zajęcia plastyczno-artystyczne połączyły siły - dzieciaki mają wykonać prace plastyczne w ogólnodostępnym programie graficznym/tradycyjnie z użyciem angielskich słówek dotyczących Wielkanocy. Uff... wreszcie normalnie...i jedno zadanie zamiast trzech. 
Religia nie jest przedmiotem obowiązkowym. Pomijając kwestie wiary i praktykowania, uważam, że dobrze jest znać zasady na jakich opiera się katolicyzm. Niektórzy z Was wiedzą, że z wykształcenia jestem pół teologiem (bez magisterium). Co dały mi te studia? Świadomość i zrozumienie a przede wszystkim wywróciły do góry nogami moje ówczesne postrzeganie katolicyzmu wyniesione z tradycji rodzinnych i nudnych, niezrozumiałych mszy. Amelka zawsze lubiła religię w szkole. W tym roku szkolnym pojawiła się nowa katechetka i pojawiły się zgrzyty już w pierwszych dniach września. Zgrzyty były coraz częstsze a rezygnacja z lekcji religii tkwiła mi gdzieś z tyłu głowy. E-lekcje i zadanie z religii, które przytoczyłam wyżej, doprowadziło mnie do szewskiej pasji. Temat dotyczył nomen omen posłuszeństwa wobec Boga (Boże wybacz!). W podręczniku tekst na 3/4 strony w tym obszerny cytat z Pisma Świętego, a Pani Katechetka ułożyła do tego aż 15 pytań! Nie, nie wyrażam zgody na taką sieczkę i na taki sposób nauki mojego dziecka! W czasach e-szkoły czas jest na wagę złota. Wolę, aby ten cenny czas moje dziecko przeznaczyło na inne zajęcia lub odpoczynek.
 
E-szkoła to wyzwanie dla wszystkich. I jak w każdym kryzysie, ważne jest zrozumienie dla drugiego człowieka i empatia. Motywują pierwsze dobre oceny za pracę zdalną, brak spiny ze strony niektórych nauczycieli i luźne tematy  (pozdrawiamy Pana od angielskiego, Panią od muzyki), ciepłe maile od Wychowawcy. Budujące jest, że są ludzie, którzy za darmo wypożyczają sprzęt komputerowy dla dzieciaków, które go nie posiadają. Teraz wszyscy zdajemy egzamin z tego, jakimi ludźmi jesteśmy, jakie mamy ambicje i priorytety i co tak naprawdę jest ważne.

Życzę Wam i sobie, wytrwałości i cierpliwości w tym trudnym czasie. Jeszcze będzie pięknie...

Komentarze

  1. Moja corka nie ma az tak duzo "zadan domowych" i zadan szkolych " podczas tej e-szkoly. Jak sie zalogulje o 8:30 to konczy juz o 11, napozneij zdarzylo jej sie siedziec do 12:30. W amerykanskich szkolach nie ma religi :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Witaj porannie
    Ja cały czas czekam na możliwość pracy zdalnej
    Pozdrawiam budzącą się niedzielą

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak to trudny czas na każdym polu. I wkrótce zobaczymy jak zdaliśmy ten egzamin. Pozdrawiam i życzę wytrwałości.

    OdpowiedzUsuń
  4. Łączymy się w bólu e- lekcji.
    Sytuacja nowa dla nas wszystkich: dla uczniów, dla nauczycieli i rodziców.
    Uczyć się trzeba, pewnie, ale już potęgowaniu stresu i frustracji - mówię "nie".
    Każdy nauczyciel traktuje swój przedmiot jak najważaniejszy, ale trzeba wiedzieć, kiedy przystopować i trochę spuścić z ambicji. Trzymajcie się, Dziewczyny!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz